صدور بیش از ۳۰۳ میلیون کد رهگیری برای لوازم‌یدکی خودروها

معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تاکنون بیش از ۳۰۳ میلیون کد رهگیری برای لوازم‌یدکی خودروها صادر شده است و نشان می‌دهد که بخش زیادی از کالاها و اقلام این حوزه به این طرح پیوسته‌اند.

به گزارش روز پنجشنبه اگزیم نیوز، «محمدمهدی برادران» در چهارمین روز از هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو افزود:‌ با اجرای طرح شناسه‌دار کردن کالاها، نه تنها اعتراضی از سوی اصناف شاهد نبودیم بلکه تولید داخلی با این طرح تقویت شد.

وی گفت: این طرح موجب مشخص شدن تفاوت بین کالاهای اصلی و تقلبی در بازار شده است، کالاهایی که پیش از این با نام و نشان تجاری معتبر اما تقلبی عرضه می‌شد و نگرانی‌های زیادی را بین آحاد مردم به‌ویژه در قطعات و لوازم‌یدکی خودروها به وجود آورده بود.

معاون وزیر صمت بیان‌داشت: با مقابله‌هایی که انجام شده، اکنون رشد تولید انواع لوازم‌یدکی خودرو را در بازار شاهدیم و برخی واحدها حتی تا هشت برابر رشد تولید و فروش را به ثبت رسانده‌اند و با کاهش قطعات تقلبی و یدکی، به اهداف مدنظر اصلی طرح دست یافته‌ایم.

وی گفت: با حمایت وزارت صمت از تولید قطعات یدکی خودرو، هم تولید افزایش یافته و هم جامعه‌ای با بیش از نیم میلیون نفر اشتغال از مواهب آن منتفع شده‌اند.

برادران ادامه‌داد: ما همواره از قطعه‌سازان بزرگ کشور خواسته‌ایم تا در تادیه حقوق قطعه‌سازان به‌ویژه مطالبات آنها دقت نظر داشته و به موقع آن را انجام دهند تا آنها نیز بتوانند به ارتقای سطح کیفی تولیدات خود به‌ویژه برنامه‌های دانش‌بنیان خود بپردازند.

وی گفت: تاکنون بیش از ۳۰۳ میلیون کد رهگیری صادر شده است و نشان می‌دهد که بخش زیادی از کالاها و اقلام به این طرح پیوسته‌اند.

معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود:‌ برای رفع دغدغه برخی فعالان صنفی نیز به‌منظور اخذ شناسه برای کالاهایی که در انبارها داشتند، مهلت داده شد.

وی درباره ویژگی های هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو گفت: این نمایشگاه با حضور بیش از ۶۰۰ شرکت داخلی و خارجی (متشکل از ۴۵ شرکت دانش‌بنیان، بیش از ۵۰۰ تولیدکننده داخلی و ۵۵ شرکت خارجی) از ۱۱ کشور چین، آلمان، ایتالیا، ترکیه، هلند، امارات، هند، کره جنوبی، تایوان، ژاپن و اندونزی برگزار شده که این استقبال گسترده نشان‌دهنده خداحافظی با کالاهای قاچاق و تقلبی است.

برادران ابراز امیدواری کرد: در نمایشگاه سال آینده شاهد باشیم که هر غرفه با نصب یک تابلو، میزان رضایت مشتری از محصولات و قطعات خود را ارائه کنند.

وی گفت: در حوزه توزیع‌کنندگان نیز شبکه‌های پخش شیوه‌های خود را در بخش نام و نشان‌های تجاری ارتقا داده‌اند و پیش‌بینی می‌شود در ماه‌های آینده شرکت‌های پخش جدیدی به آن بپیوندند.

معاون وزیر صمت افزود: این قابلیت در مجموعه اتحادیه‌ای توزیع‌کنندگان کالا وجود دارد که به سمت توزیع زنجیره‌ای رفته و شبک‌های زنجیره‌ای جدیدی با شفافیت بالا ایجاد کنند.

وی از تولیدکنندگانی که تاکنون نتوانسته‌اند با تولیدکنندگان و فروشندگان برتر ارتباط برقرار کنند توصیه کرد تا در صورتی که قابلیت اخذ شناسه برای کالای‌شان وجود دارد، زودتر نسبت به این مهم اقدام کنند.

برادران گفت: در سال‌های گذشته شاهد کم‌توجهی به مقوله کیفیت کالاها بودیم و در برخی موارد هیچ ضمانت‌نامه‌ای وجود نداشت یا حداکثر ضمانت سه‌ماهه بود، اما امروز کالای زیر یک سال ضمانت وجود ندارد.

وی خاطرنشان‌کرد: اکنون با همکاری سازمان ملی استاندارد ایران، استانداردهایی که از سال ۹۰ برای برخی اقلام از جمله لنت، فیلتر و غیره به‌روز نشده بود، ارتقا یافت و در مجموع حرکت امیدوارکننده‌ای را برای یک تحول صنعتی در صنعت خودرو و قطعه‌سازی شاهدیم.

کدهای شناسه قطعات در راستای اصالت‌سنجی بر روی آن‌ها درج می‌شود. از نیمه مرداد ماه، ۵۵ گروه قطعه باید با کد رهگیری به بازار عرضه شود و تولیدکنندگان موظفند این گروه تولیداتشان را با کد رهگیری تولید و به بازار عرضه کنند، البته برای قطعاتی که در بازار بدون کد موجود است نیز فرصت داده شده تا کد رهگیری دریافت کنند.

کد خبر 57610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =